Jawapan Mana RM1 Saya??

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

ok bagi yg tk dapat jawapan bg teka teki tu kat sini saya akan mnjelaskan tntang jawapan teka teki itu..RM1 itu tidak kemana pn..cuma kita terpedaya dgn beberapa faktor..bagi yg nk tgk teka teki tu blh klik SINI!!!

  1. Sepanjang teka teki itu kita sentiasa fikir 'saya' berhutang sebanyak RM100
  2. Kakak dan adik yang memberi hutang
  3. Matematik
Saya jelaskan yg pertama dahulu..jumlah hutang 'saya' bkn RM100..mari kita dr sudut kira2 matematik..

Duit Kakak dan Adik - Harga Baju=x
RM100 - RM97=RM3 (RM3 adalah baki yang diberikan oleh cashier)
Ketika ini ada baki RM3..Baki ini tak digunakan untuk membeli ape2 dan harus diingat disini bahawa RM3 ini adalah duit kakak dan adik kerana ia baki dari RM100 tu..tapi RM1 diberikan kepada kakak dan RM1 diberi pada adik..RM1 lagi disimpan oleh 'saya'..dari sudut matematik..

(Hutang Kakak-RM1)+(Hutang Adik-RM1)=x
(RM50-RM1)+(RM50-RM1)=x
RM49+RM49=RM98

seperti yg saya jelaskan td..hutang sebenar 'saya' bukan RM100 tapi RM97..ini kerana RM3 baki drpada pembelian baju tu bkn duit 'saya' tapi duit kakak dan adik..maknanya 'saya' secara automatiknya telah membayar hutang sebanyak RM3 dan masih ada baki RM97 lg!!menurut teka teki itu 'saya' membuat perkiraan seperti ini..

RM49+RM49+RM1=RM99 dan bertanya kepada kita mana lg RM1 sbb nk cukupkan RM100 hutangnya itu..harus diingat bahawa 'saya' telah menolak masing2 RM1 hutangnya dari kakak dan adik..dan RM1 ditangannya adalah duit kakak dan adk.. sekarang kenapa 'saya' menambah RM1 ditangannya itu dengan jumlah hutang yg tinggal??sepatutnya dia menolak..

RM49+RM49=RM98 (dengan RM1 yg ada pada 'saya')
RM1 itu sepatutnya ditolak kerana ia baki dari RM100 yg dipinjam!!
RM49+RM49=RM98
RM98 - RM1(baki dr RM3 tadi)=RM97!!

Kesimpulannya duit RM1 pada 'saya' adalah duit kakak dan adik..dan sepatutnya dia bahagi RM3 pada kakak dan adik sahaja..korang faham tak??

sekarang saya jelaskan faktor kedua dan ketiga...jika ada seorang pemberi hutang (kita ambil kakak) yg memberi hutang kepada 'saya' mgkin kita dpt mengagak matematik yg diputarbelitkan di situ..kakak bagi RM100 dan 'saya' memberi baki RM3 selepas membeli baju kepada kakak..kakak pn brkata..

"ni balance ko beli baju td eh??RM3..so ko hutang berapa lg ngan kakak??"kata kakak kepada 'saya'
"RM3 'saya' dah bagi..jd ada RM97 jelah kak.."kata 'saya kepada kakaknya.. 

btul tk perkiraan tu??dan faktor ketiga matematik..teka teki tu dh konfius kn kita pada akhir teka teki tu dengan persoalan matematik untuk mncukupkan RM100..sdangkan hakikatnya hutang 'saya' cuma RM97!!

so saya harap korang paham dgn penjelasan pnjg lebar ni eh..huhuhu..


difikirkan sendiri oleh Mohamad Hafizam Md Nor

21 ulasan:

  1. Senang crita hutang bermakna tolak
    (-) ..exp: 50-1=49 masih baki rm1 kat kita. Rm 1 dibahagi 2. Kenapa di bahagi 2..sebab bahagian adik ada kat sana..jawapan nya rm0.50..mcm yg sya ckp tadi dah nama hutang mesti di tolak..rm 49-0.50=48.50 jadi kita hanya berhutang 48.50 jer kat dia org..mcm mna nak jadi 100 balik.kenalah tambah.meh aku terang..48.50+48.50=97.00..minta balik kat dia org rm 1 seorang..rm 97+1+1=99..yang 50sen pun korang mintak balik 99+0.50+0.50=100

    BalasPadam
    Balasan
    1. Baki 3 ringgit bayar akak adik 2 ringgit..hutang masih 1ringgit..amik lagi 1 jadi hak milik total hutang dh 2 ringgit lepas byr 1ringgit nk tanye lagi mane 1ringgit lagi?makan tapak kaki jgk orng ni..

      Padam
  2. Hehe..tak der free pun dah nama nya hutang..matematik ni logik..

    BalasPadam
  3. hahahaha....langsung aku xpaham

    BalasPadam
  4. Ok kat sini dia ckp dia bayar rm100 pastu dpt baki rm3 . yg rm3 tu ,rm1 dia tolak kt hutang akak dia tinggal la rm49 dan dia tolak kt adik dia tinggal jugak rm49 pastu dia campur baki hutang hutang tu jadilah rm98 pastu tinggal la rm1 kt tgn dia pastu nape dia nk tambah rm1 tu kt hutang adik dgn akak dia iaitu rm98 +rm1 =rm99 sdgkn rm1 tu dikira duit adik dgn akak dia punye so dia kene la tolok supaya hutang yg perlu dibayarnye kurang bukannya bertambah paham x

    BalasPadam
  5. Ok kat sini dia ckp dia bayar rm100 pastu dpt baki rm3 . yg rm3 tu ,rm1 dia tolak kt hutang akak dia tinggal la rm49 dan dia tolak kt adik dia tinggal jugak rm49 pastu dia campur baki hutang hutang tu jadilah rm98 pastu tinggal la rm1 kt tgn dia pastu nape dia nk tambah rm1 tu kt hutang adik dgn akak dia iaitu rm98 +rm1 =rm99 sdgkn rm1 tu dikira duit adik dgn akak dia punye so dia kene la tolok supaya hutang yg perlu dibayarnye kurang bukannya bertambah paham x

    BalasPadam
  6. 97 bahagi 2 = 48.5 sorang .. Ada balance 3 ringgit tu bhagi 2 dapat 1.50 .. 48.5+1.5= 50 .. So dia hutang 50 sorang takde pelik ape pun , soalan tu je buat keliru

    BalasPadam
  7. Saja bagi keliru nak bagi kita berfikirkan. Seronok lak main kira2 ni.

    BalasPadam
  8. http://memoriesnotdead.blogspot.my/2012/01/mana-hilangnya-seringgit-answer.html?m=1

    BalasPadam
  9. THANKYOUUUUUU . SAYA PUN FIKIR BENDA YANG SAMA BUT MY FRIENDS DONT TRUST ME URGH UNTIL I FOUND THIS BLOG . THANKYOU!!

    BalasPadam
  10. Nk tnye jugak buleh?
    [Seluar jean Rm25]
    Pinjam rm10 setiap seorng (3 org) selesai membli bki da lgi rm5 dibri setiap seorg rm1 (3org) rm 5 yg di bri tinggal rm2, hutng dri 3 org ditolak setiap org rm 1. Tinggal baki rm9 setiap org (3org). Rm 9 itu di tmbah setiap seorg, total rm27 dan baki rm2 tambah dengn rm27, dpt rm29. Mna lgi rm1?, sya x phm buleh ajar kan?. ��

    BalasPadam
  11. Senang jer rm100 lepastu baki rm3 bahagia 2 rm1.50 seorang..yang dia sibuk nak ambil rm1.00 buat apa dah hutang bayarlah...

    BalasPadam
  12. Keliru. Jadi sy cuba tulis ek.
    Mana seringgit tu.

    Kakak = k
    Adik = a

    K50 + A50 = 97(baju) + 3 (baki)

    Pembeli nak bayar 2ringgit kat k dan a. Dan ambil RM 1
    Kena tulis mcm INI.
    k50 + a50 = 97 + 1+2
    Bawa 2 ke kiri jadi tolak.

    K50 + a50 -2 = 97+1
    Tu yang nampak
    K50-1 + A50-1 tp xpe tulis bg habis
    K50-1 + A50-1 = 97 +1
    Ringkaskan
    K49 + A49 = 97 + 1(pembeli)
    K49+A49 = (48.5+48.5) +1
    Bila bayar duit seluar saja

    K(49-48.5)+A(49-48.5)=1
    K(0.50) + A (0.50) = 1 ada kat pembeli

    BalasPadam
  13. Hahaha... baru faham.. sbnrnya kita kena kira hutang rm97 bukan nk kupkan rm100.. kan tuan tanah

    BalasPadam
  14. Sakan aku kelahi dgn laki aku...dah le br tahun ni dpt isu ni

    BalasPadam