Hebat Ke Anda??

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Kali ni saya nk berkongsi mengenai sesuatu dari benak fikiran ini..haha..ok..pernah ke korang merasa korang ni hebat dari org lain??mgkin prnah mgkin tdak..sy pn kdg2 rase diri ni hebat bila brjaya melakukan sesuatu..yg pnting biarlh perkara itu diberitahu kepada diri sndiri je..tk prlu heboh kpada org lain yg kita ni hebat dr org lain...btul tak??


bg saya bila kita fkir kita ni hebat..ada lg org yg lagi hebat..tk kira dlm apa prkara sekali pn..kalu kita fikir kita pandai ada lg org yg lg pandai dr kita..dan sebagainya..org pn mnyampah bila dgr kita duk puji diri sndiri mngatakan kita ni hebat,bijak,kuat dan sebagainya..seeloknya kita brfikir sperti td..ada org yg lg bgus dr kita dlm dunia ni..jd bila kita brfikir mcm tu kita akan rase lbh rendah diri dan cuba untuk mningkatkan keupayaan diri kita ni..

saya ambil contoh David Beckham lh..masa zaman kegemilangan dia dulu ramai mngatakan dia hebat..mmg dia hebat..tp adakah untuk selamanya??tidak bkan??ramai pemain2 bola sepak yg lbih handal muncul selepas itu..ini satu contoh je..bkn nk kata Beckham tu ckp dia hebat..huhu..ramai org mngatakan dia hebat kn ketika zaman dia..


apa yg kita miliki tdak bersifat abadi..yg kekal hanyalah kekuasaan dan keagungan Allah SWT..oleh itu kita ni sbgai hamba Nya perlu sntiasa rendah diri kerana apa yg ada pada kita dtg dari Allah..

ketika saya mgikuti kelas cashier KFC haritu sy trtarik dgn ungkapan ini..

"We will never be truly great until the customer see us as great"

customer tu korang blh tukar pada people..sbb aku g kelas cashier jd prkataan customer tu lbh sesuai..huhu..hebat tk hebat,bagus tk bagus,pandai tk pandai kita ni biarlh org yg tentukan..biarlh bnda tu dtg dr hati org lain..sama juga untuk saya..ktika bkerja customer yg lihat cara saya bkerja..kalu kena marah mknanya sy tdak ckup bgus..tp bila dipuji oleh customer sy merasa bangga sgt..tp harus diingat..stiap perkara pada kita dtg dr Allah SWT..brsyukur lh bila dipuji dan berubah lh bila dikritik..bkn kita tdak blh merasa bangga..tp biar lh brpada..siapa tdak brbangga bila dipuji dia cantik,bagus,bijak..siapa??tkda kan??anggap lh pujian itu satu nikmat yg Allah bagi pada kita untuk sementara..kerana semua itu hak Allah..

ok tu je yg aku mampu cerita..hehe..terima kasih pada yg sudi baca entry ni smpai habis..hehe..harap tk bosan lh..kalu suka like lh..kalu tk suka korang blh komen dan kalu ada apa yg hndak ditambah sila kan komen eh..

terima kasih lagi sekali:-)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan