Apa Cerita?? : Ada Kelulusan Tapi Kerja Fast Food Restaurant??

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..td  saya ada terbaca kat blog kwn sy yang bkerja di sebuah car wash..kwan sy ni sdang ambik ijazah dan tgh cuti sem skrang..saya plak tk sambung sbb dah tk mnat untk blajar..kadang2 rase rugi jgak..hehe..ok kita ke cerita yg sepatutnya.kwan sy mnceritakan pngalaman dia dgn seorang customer ni..dia tk puas hati sbb kena marah kerana kesilapan yg kecil..


biasalah bila kita bkerja untk memenuhi kehendak customer..mmg macam tu..kita sbgai pkerja harus mmberi servis trbaik untuk pelanggan..saya sendiri pernah mnjadi pelanggan..dan saya juga memberi servis kepada pelanggan sbgai seorang cashier..bkn mudah untuk mlayan pelanggan yang macam2 ragam..saya ambil contoh diri saya sndiri..saya bkerja sbgai cashier lbih kurang 8 jam sehari dan kadang2 tu ada overtime sampai 2 3 jam..saya ambil 6 jam sudah sebgai contoh..selama 6 jam saya berdiri di kaunter mmberi servis kepada pelanggan dan saya perlu sentiasa senyum..mampu kah saya??sebagai manusia saya letih brdiri..mungkin untuk sejam dua sya blh trsenyum tp selepas itu blh dikira dgn jari berapa kali sya senyum..tambahan pula pada waktu sibuk..sangat sukar mnjadi seorang yg blh senyum 6 jam tanpa henti..kalu anda ingin cuba apa kata mohon kerja sebagai cashier di KFC,Pizza atau pun McD..mood saya pun kadang2 berubah mngikut customer..bila kena marah dgn customer mmg mood ni akan brubah dr GOOD kepada BAD...saya manusia yg sentiasa melakukan kesilapan..bkn saya shaja tp kita semua..kdg2 tu org tak tau yg kita sudah penat bkerja..otak pn dh letih nk ingt order2..kdg2 tu bila saya repeat order customer angguk kata ya..bila dah siap order bayar duit customer cakap "awak punch tak burger sy order td??"...biasa brlaku pada saya..kalu tk kena marah tu bgus lh..tp kalu kena mrah mmg mood akan brubah..kita ni pun trima jelh kena mrah..mmg silap saya tp tk blh ke kalu tk marah..tp bila fkir2 blik bnda2 mcm tu cabaran dlm kerja saya sbgai cashier..mental kena kuat..bkn semua org blh duduk sbgai cashier kalu tk tahan kena mrah...

sebagai cashier ni saya selalu jgak terasa dipandang serong oleh customer..cashier2 lain pn saya rase sama..yelah bila krja mcm tu org ingat kita ni mcm golongn bawahan lah..tk semua tp sesetengah..ada yg sgt open minded dgn kami yg bekerja sperti saya ni..dan ada yg narrow minded..bkn gah yang dicari tp kepuasan dalam bkerja yg sya cari..mmg gaji tidak sebanyk mane tapi apa salahnya brmula dr bawah..pengalaman2 itu yg pnting..saya suka suasana krja sekarang ni walaupun tiap2 hari tension..name pn krja kn..bila krja sbgai satu pasukan ni buat sy happy sbb semua org brusaha mmbantu satu sama lain..dr di IPTA lg sya didedahkan dgn kerja berpasukan dlm kelab..mmg seronok bekerja brsama sama..sbb itu sy tk kisah tlg kwn2 di department lain bila sy blik krja(biasanya kalu krja morning)..tu pun kalu tk letih sgt dan mood msih kt thap GOOD lg..

bkn mudah krja di tmpat saya sekarang..walaupun ada sesetengah org anggap kerja kami ni tidak mncabar..stiap krja ada cabaran nya..cabaran bg sy adalah mmberi servis trbaik untuk customer disamping kekuatan mental dan fizikal kena ada..stamina satu lg..kenapa??sbb bila stok2 smpai kami ni yg kena angkt..huhuhu..itu pn sbhagian dr cabaran krja saya..kalu anda rasa krja mcm saya tidak mencabar apa kata cuba krja slama sminggu..anda akan rase tekanan dan cabarannya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan