Mane RM1 Saya???

Assalamualaikum dan salam sejahtera..


dah lama aku tk dgr teka teki ni..tp td aku trjumpa teka teki ni kt fb kwan aku..aku dah jwb..so korang plak yg jwb k..hehehe

Saya nk beli baju Rm97 tp saye takde duit..So saya pinjam la Rm50 kt kakak, Rm50 kat adik. Skrg sye ade Rm100 dlm tangan.. Lps beli bju, cashier plgkn Rm3. Saya pn pulangkn Rm1 kt kakak, Rm1 kat adik. Lg Rm1 sy pegang.. Skrg ni sy utang kakak Rm49, utng adk Rm49. Tpi, bla sy cmpur dua2 utang kakak n adk, Rm49+Rm49=Rm98.. Campur duit dlm tangan sy tdi Rm1=Rm99. Mana lgi Rm1 duit saya?
tolong selesaikan dan letakkan jawapan tu kt ruangan komen k;-)

7 ulasan:

  1. soalan tu sendiri dah salah.. sepatutnya pengiraan hutang tdak boleh dicapur dgn aset. contohnya aku pinjam kat admin 10 rggit, aku berhutang dgn admin 10 ringgit dan aset ditangan aku ada rm10.(ASET=HUTANG). cara nak kita hutang TIDAK BOLEH bercampur aset. klau kita campur akan dapat 20ringgit. salah la mcm ni. okay,dlm soalan, waktu dia nak kira balik keseluruhan hutang, dia campur rm49(htg kakak dia)+ rm49(hutang abg dia)+ rm1(bki di tangan dia)= rm99. lpas tu dia hairan kenapa x dapat 100. mmg XAKAN dapat la! sbb dia dah bayar hutang rm2!. spatutnya hutang yg tinggal adalah rm98. rm1 baki ditangan tu adalah aset. aset hanya boleh dicampur dgn aset, iaitu baki ditangan rm1+harga baju rm97=rm98. nampak x, hutang rm98, aset pun rm98.itu lah jumlah hutang akhir. sblum dia bayar hutang rm2(seringgit kakak dan adik) hutang tu cukup saja rm100.

    BalasPadam
  2. Mana RM1? AWAK dah tambah hutangkan. hutang jadi RM98. Dimana RM97 beli seluar tambah RM1 yang dipegang.

    BalasPadam
  3. Mana RM1? AWAK dah tambah hutangkan. hutang jadi RM98. Dimana RM97 beli seluar tambah RM1 yang dipegang.

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. Hehe,sy baru teringat teka teki ni slps 2 tahun..jwpn dia mudah sja..sebenarnya pada asalnya'sy' mmg berhutang rm100(pinjam dgn kakak 50+50 dgn adik),tpi selepas sy bli baju rm100,htg sy sdh jdi 97(100-97)baki di tgn sy rm3..jdi htg sebenar sy(kakak rm48.50)+(adik rm48.50)=rm97,sy pon byr blk rm2(rm1 utk kakak+ rm1 utk adik)..jdi skrg rm48.50+rm1=rm49.50 x2(kakak+ adik)=rm99,so campur duit di tgn sy rm1,maka genap la Rm100

    BalasPadam
  6. SIAPAKAH YANG BAGI SOALAN NII
    (FIRDAUS)

    BalasPadam