15 Ogos 1411..

Assalamualaikum dan salam sejahtera..tahukah korang peristiwa yg trjadi pada 15 Ogos 1511??tarikh itu merupakan tarikh Melaka dijajah oleh Portugis..harini 15 Ogos 2011 genap lah 500 tahun semenjak peristiwa bumi Melaka dijajah oleh Portugis dan penjajah2 lain..

Gambaran Ketika Portugis Menyerang Melaka
kejatuhan kota Melaka ketika itu sebenarnya disebabkan ada nya pengkhianat di dalam istana Melaka..Nina Chattu dan Uthimutha..kedua dua nya telah diperalat oleh Portugis dengan janji2 manis yg ditaburkan pada mereka..hmm..akhirnya kota Melaka tumbang dan dijajah oleh Portugis ketika itu..

Flor De La Mar(Flower of The Sea)-Kapal Portugis

ketika zaman 40 an dulu segelintir guru2 melayu memakai baju kemeja hitam dgn tali leher merah ketika mngajar stiap 15 Ogos..Hitam sebagai tanda berkabung dan merah plak sbgai tanda kesanggupan untuk berjuang.mereka yg mnyokong Kesatuan Melayu Muda berpakat untuk memakai bju ini sbagai memperingati peristiwa tumbangnya kota Melaka..

sekarang sudah 54 tahun kita merdeka..negara ini pula dijajah selama hampir 500 tahun..mampu ke kita mempertahankan negara kita ni??sama2 lh kita menjaga negara kita ni dan jgn sampai peristiwa 15 Ogos 1511 terjadi lg kepada kita..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan