Kisah Ku Di KFC Bahagian 2

Assalamualaikum semua...

Kerja di KFC ni bukan mudah bagi orang baru macam aku ni..di department backup antara yang paling mencabar bagi aku..di department backup terlalu banyk benda yang perlu dimuatkan di dalam kepala..dari holding time,shelf life product dan juga prosedur..sebagai orang baru ketika itu aku memang tidak tahu ape2..masa belajar kat poli tkda semua ni..huhu..aku pun dah lari dari bidang pengajian..hahahaha..ok berbalik pada cerita sebelum ni dimana aku ada sebut dua nama..Miss Lina dan Kak Mary..aku tidak berapa pasti pada hari keberapa aku bertemu mereka..yang pasti bukan hari pertama..mungkin hari kedua atau ketiga..Miss Lina merupakan Restaurant Manager di KFC Kemaman..merupakan seorang yang amat2 aku hormati..Kak Mary plak merupakan seorang staf lama di department backup..kira dia paling berpengalaman r..

Hari pertama aku jumpa Kak Mary masa tu aku masuk pukul 6 petang..maybe Kak Mary masuk kul 5 petang kot..masa tu aku diberitahu yang dia tu Kak Mary oleh Sauqi..Sauqi cakap Kak Mary baru habis cuti 2 hari..tak silap aku lah..bila aku masuk je department Kak Mary ajar aku apa yang kena buat bila masuk department..yang aku ingat..dia ajar aku check air hotwell..dia cakap air hotwell kena check sebab dah petang..air dalam tu mungkin dah kurang dan perlu ditambah..kemudian beralih pada holding time..yang ni aku keliru sangat2..holding time mesti dijaga supaya product yg dijual tidak expired..ok..aku paham cikit2..bermula dengan holding time kt island kami beralih pula pada holding time untuk pota dan coleslaw..bagi sape2 yg pernah kerja kt KFC Kemaman sebelum renovate mesti tau kt mane kitorang tulis holding time ni..holding time ni ditulis kt tepi island ditempat comdiment diletakkan..tak ingat ape name benda tu..ear ape ntah..sape2 tahu blh tinggal kt ruangan comment k..huhu..kt sini aku paling pening..aku rase agak lama jugak untuk aku memahirkan diri pasal holding time kt situ..hahahaha..tu lh cerita serba sedikit pasal hari pertama jumpa Kak Mary..banyak benda yang diajarkan Kak Mary dan dengan apa yang Kak Mary ajar tu lh aku berada di tempat aku sekarang..thanks Kak Mary:-)

Bagaimana pula ngan Miss Lina?pertemuan dengan Miss Lina juga berlaku ketika aku masuk kerja pukul 6 petang..dipendekkan cerita pada waktu itu aku berseorangan kt backup..dan Miss Lina pula tengah kemas2 stok kt ruangan atas island..tibe2 aku dengar Miss Lina panggil seseorang..Ejam..Ejam..tolong Miss angkat stok ni kejap..aku terpinga pinga kejap..cuma aku sorang je kat situ dan dia panggil Ejam?sape?aku ke?hahaha..memang Miss panggil aku rupenya..tapi Ejam?hehehe..Miss Lina orang pertama panggil aku dengan nama Ejam ni dan kemudian satu KFC panggil aku Ejam..hahaha..Miss Lina seorang yang sangat baik dan tegas dalam kerja..seronok bekerja dengan dia..banyak membantu staf ketika diperlukan..

Semakin lama aku bekerja semakin ramai orang menjadi kawan aku..Ayie,Kak Mary,Abang Pen,Epy,Awang,Zaleha dan ramai lagi..semakin lama jugak aku bekerja di situ semakin 
aku rase akrab dan sayang..macam2 kenangan yang ada..bagai sebuah keluarga tapi dari latar belakang yang berbeza..kerja di KFC yang pada mulanya aku anggap sekadar mengisi masa lapang mula mengubah hati aku untuk terus kekal lama..cabaran,cinta,konflik,sahabat,keluarga banyak menghiasi hidup aku di KFC Kemaman..semua tu akan aku cerita kan nanti..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan