Bestnya Kerja Aku Sekarang..

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Kerja kt KFC mmg letih..dari luar mmg nmpak mudah..tp sebenarnya tak..bnyk cabaran..kena bnyk brsabar dan mental kena kuat untuk tahan setiap cabaran tu...kalu tidak kerja dua tiga hari msti berhenti..bkn KFC je..mana2 pn sama..sbb tkda yg mudah dlm dunia ni..nk brjaya msti ada usaha..walaupun sdikit..tkda bnda yg dtg brgolek pada kita tnpa usaha..harini ada sorang staf baru msuk krja..harap2 dia dpt brtahan lama lh..masuk KFC ni macam masuk sekolah balik..rambut kena kemas..baju kena masuk dlm seluar..enset kena bg manager..semua syarikat dlm dunia ni ada undang2 sendiri..so bila kita nk krja kt satu tempat tu kita msti lh ikut peraturan mereka..jgn fikir bila dh kerja kita trlepas dr peraturan2..bila kita bkerja peraturan tu lg besar..trutama bila bkerja dgn syarikat2 besar..mereka mahukan imej syarikat trpelihara..mereka buat bisnes kn..dan customer akan pndang pekerja2..sbb pekerja2 lh yg melambangkan imej syarikat tu..

Walaupun aku krja kt KFC je tp aku suka..masa habis sekolah dulu aku dh tknk pakai uniform lg..haha..masa tu fikiran pn masih mentah..tp sekarang aku suka dgn kerja yg pakai uniform ni..sbb ia melambangkan identiti dan tanggungjawab..kenapa tanggungjawab??tanggungjawab apa??tanggungjawab dari segi mnjaga imej tmpat kita kerja dan juga majikan kita..semua org kenal uniform KFC..jd bila pakai uniform ni kita kena jaga tingkah laku kita..

Sepanjang aku kerja KFC ni aku seronok..walaupun tension tapi adanya kawan2 semua tension2 kt tmpat kerja tu hilang..yg paling aku suka masa buat order catering haritu..yg prtama 520 snack plate dan yg kedua 670 snack plate..mmg best..hinggakan aku sukarela untuk join sekali buat order catering yg kedua tu..yg pertama tu aku dibayar kerja 8 jam..tp yg kedua tu aku sukarela je..segan jugak aku bila manager aku kata nk up hour aku haritu..start buat order catering tu kul 3 pg hingga 12 tgahari..haritu plak aku masuk krja kul 5 ptg..mana yg trlibat tu dibayar mcm kerja satu hari lh..tapi aku tk trlibat..aku segan bila manager aku cakap mcm tu..sbb aku sukarela n dtg tolong..aku tk harap ape2 pn..cuma aku suka buat krja2 mcm tu..

Seronok sgt ngan staf2 KFC Kemaman..sedih kalu trpaksa brpisah..tapi aku harap2 aku dpt kekal lama lg kat situ..dari manager hingga ke staf2 part time yg lain aku seronok bkrja walaupun ada masalah..tp dlam krja jelah..masalah akan timbul bila krja tension..biasalah tu..tp bila kt luar ok balik..huhu..kerja dlm satu team ni kena lh memahami satu sama lain..kadang2 tu bila tension kita tk dapat nk kwal emosi dan percakapan kita..dari situ lh kita kena memahami sahabat2 kita..bila dia tinggi2 suara atau marah tu kita kena lh paham..kita tk blh sama kan diri kita dgn org lain..mgkin kita blh brsabar dgn sesuatu prkara tpi  kawan kita plak tk blh..so cara paling baik adalah memahami..cakap pada diri kita yg dia tension or ada masalah..ada sebab dia buat mcm tu..

Takda kerja yg tkda tekanan..semua tu cabaran..kita bekerja untuk cari duit..disamping cari duit tu kita juga berkawan..bila berkawan kena lh buat cara berkawan..kt KFC ni teamwork mmg penting..walaupun dh habis kerja tp kami masih tolong kwan2 lain yg tgh bekrja..trutama bagi yg kerja closing..kalu ada masa mmg kami tolong diorang..tk bnyk pn ckit..buat sekadar yg mampu..cuma paling tk suka bila kawan guna kawan..aku mmg tk suka..kawan tu tolong sama2 closing tp esoknya bila giliran kawan tu closing dia sorang je buat krja..bkn nk mngngkit tp mcm aku ckap td lh..teamwork..krja kt KFC ni kena belajar kerja sukarela ckit..jgn fikirkan OT sgt lh..fkirkan kwan2 dulu dr OT..kalu dpt OT tu alhamdulillah..kalu tk dpt tkpelah..kita buat krja sukarela kn..

Kerja kt KFC ni lbih kurang mcm krja2 aku kt kelab dulu..mgkin sbb tu aku trbiasa kot..dulu kalu ada event kt poli aku ngan kawan2 aku yg setting PA,kamera kt dewan..tk dibayar pn..tk prnah mrungut pasal duit..sbb nya kitorang suka dgn kerja tu..bkn sia2 pn..semua tu ilmu..sambil buat kerja kitorang belajar pasal multimedia..kalu kita ikhlas buat kerja tkda pn prkataan sia2 tu..semua tu ada ganjaran nya..cuma kita sedar dan tk sedar je..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan