Hari Raya Kedua..Busy Giler2!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

harini adalah hari pling bz aku prnah rase spanjang aku krja kt KFC..walaupun tahun lepas aku dh krja wktu hari raya tp masa tu aku krja pagi..tk mcm tahun ni..tahun ni aku krja pkul 2 ptg di hari raya pertama..hari raya prtama dah bz..raya kedua lg bz..suasana krja kt department cashier pn lain..tk sama ngan backup..kt backup walaupun bz tp tkdalah terasa sgt kalu nk dibandingkan dgan department cashier..aku cakap mcm ni sbb aku prnah duk kt backup sblum jd cashier..

Kat cashier bila tgk customer beratur pnjang kepala mula lh sakit..hehe..bkn apa..cashier ni pntang tgk barisan panjang..bila barisan panjg kerja pn msti laju,kelam kabut....bila laju2 cepat penat..cepat letih..mula lah trsilap makan sini g buat take away..haha..void pn gerenti tinggi..harini dari start aku msuk kerja kul 12 tgahari smpai lh kul 10 barisan sntiasa pnjg..tkda pn masa dan ketika(pnjam ayat kt entry sebelum ni..hehe) customer tu tggal sorang dua kt kaunter..empat kaunter buka customer yg beratur lebih 10 org stiap kaunter..dr tgahari smpai lh aku blik krja td..mmg bz..mmg aku respek lh kt cashier2 lain sbb mental diorang mmg kuat..kalu org tgk cara staf KFC ni bekerja ni mmg nmpk snang..ambik order buat order..semua blh buat kn??tp cuba duduk dlm 15mnit je..comfirm mental ni trgugat..hahaha..kami ni yg lbih 8 jam ambik order buat order..mmg perlu mental yg kuat..bkn senang krja KFC walaupun org cakap senang..aku mula2 dtg mntak kerja pn aku ingat senang..tp bila dh kerja baru lh tau yg takda krja yg mudah dlm dunia ni..sbb nk brjaya bkn mudah..

Kalu duk kt backup plak walaupun kdg2 tension ngan produk jammed,masalah nk ngajar staf2 baru tp at least blh duduk kejap tenangkn fikiran..kalu jd cashier mna blh..kena marah ngan customer adalah..huhu..kalu ada kesempatan pn cuma 5 saat..5 saat je..bkn 5 mnit..nk mnum air pn susah..sggup than dhaga sbb nk serve customer..bkn tk blh nk mnum air..cuma tk sempat bila keadaan bz..

Lagi satu cabran kt cashier ni adalah cashier akan jadi sasaran customer untuk kena marah..bgtu jgak ngan CSC..sbb kami berurusan scara langsung dgn diorang..so bila ada cacat cela pada produk,produk lmbat sampai mmg customer akan cari kami..kami duk barisan pling hadapan kn..tp tulh nkmat krja brsama..salah sorang tp ditanggung bersama..kalu kena marah sbb produk lmbat sampai atau produk tk sempurna mcm produk tk satisfied dgn kehendak customer cashier tu tk prlu lh marah kt org belakang..sbb kita satu team..krja sama2..stiap department ada tekanan masing2..kalu nk marah pn jgn lh smpai mninggikan suara..customer tgk pn elok..kalu kena marah trima jelah..tk pun buat bodoh je..aku prnah kena sound kt sorang customer ni..dia ckap aku ni lembab..customer lain dgr plak tu..tk kuat pn dia sound tp ckup kuat untuk smua org dgr..aku rase miss lina pn perasan..sbb dia jd cashier kejap ngan aku masa tu..tp dia snyap je..aku plak buat2 tk dgr.haha..malu jgak..nk marah pn ada..sbb kita bkn duduk saja2 je..dia ingt aku ni superman ke blh gerak laju2..tp tulah..tk blh salahkan dia jgak..sbagai customer dia ada hak nk kata apa yg dia tk puas hati..so terima jelah..kita tk sempurna..

kepada kwn2 aku kt cashier..mazlia,zamira,nadia,hayat,awang..harap2 dpt buat yg trbaik lg esok..miss farah,miss ita,miss gie pn sama..all the best to cashier department and KFC Kemaman..hehehehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan