Mitos Mengenai Rambut..

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Kali ni saya nk berkongsi dengan korang mengenai rambut..banyk cerita kita dgr pasal rambut ni..ada yg btul dan ada yg tak btul..kat sini saya cerita kan sedikit sebanyak mitos mengenai rambut..



1)Memotong rambut menjadikan rambut tumbuh lebih pantas ataupun semakin tebal.
Mesti korang pernah dgr org cakap macam ni kan??sebenarnya pendapat ini adalah salah..memotong rambut tidak akan mengubah kadar pertumbahan rambut..

2)Rambut bercabang boleh dibaiki tanpa memotongnya..
Pendapat ini jgak salah..kerana untuk membaiki rambut brcabang hanyalah dgn memotong nya..shampoo yg ada kt pasaran ni cuma mencegah rambut brcabang bkn membaiki rambut brcabang..

3)Corak rambut anda adalah kekal sehingga akhir hayat..
corak rambut kita blh berubah atas beberapa faktor..walaupun ketika dilahirkan rambut kita adalah lurus,kerinting atau sebagainya ia blh berubah..antara faktor2nya adalah mengandung,pengambilan ubat,umur dan lain2..perubahan ini blh brsifat sementara ataupun kekal..


4)Mengeringkan rambut mengguna pengering rambut boleh menyebabkan rambut berasap??
haha.yg ni mmg jarang berlaku..dalam kes2 trtentu ada rambut yg berasap..tp bkn berasap untuk trbakar..tp disebabkan evaporation of condensation dari gel2 rambut yg disapu pada rambut..

5)Perokok lebih cenderung untuk beruban..
yup..itulh kenyataannya..perokok lebih mudah beruban dari mereka yg tidak merokok...mereka yg merokok adalah 4 kali lebih cenderung untuk beruban..malah bukan uban sahaja tapi lbih cepat keguguran rambut!!

6)Diet berhubungkait dengan keguguran rambut..
benar..pemakanan mempunyai hubungkait yg rapat dgn keguguran rambut..

7)Pendedahan rambut kepada sinar matahari menyebabkan rambut gugur..
Tuhan menjadikan rambut sbgai pelindung kepala..keguguran rambut hanya akan trjadi pada bahagian folikel rambut..oleh iti cahaya matahari perlu menembusi sehingga ke folikel rambut untk menyebabkan keguguran rambut..

8)Lebih shampoo=lebih bersih..
Tolong jangan bazirkan shampoo anda..kerana walaupun dgn jumlah shampoo yg bnyak hasilnya tetap sama..oleh itu memadai sebesar 50sen di tapak tangan..bagi rambut panjang perlu lbih sdikit..asal ada buih dh ckup..

9)Stress boleh menyebabkan keguguran rambut..
Stress seperti kematian ahli keluarga memang blh menyebabkan keguguran rambut sementara..

10)Berkongsi sikat boleh menyebabkan penyakit kulit kepala..
memang benar..ini kerana kutu atau parasit2 yg kita tk nmpk pada mata kasar blh berpindah kepada org lain dengan berkongsi sikat..

Itu lh serba sedikit mitos2 yg mungkin kita pernah dgr..harap korang semua paham so lpas ni jgn ada yg tkut nk guna pengering rambut plak..hahahaha


2 ulasan:

  1. kalu tkda rambut anda sungguh brtuah..sbb tk payah susah2 nk jaga rambut..hahaha

    BalasPadam